می گفت یک دهه تلاش کرده تا به ساختن هوش فوق العاده ای کمک کند که سرطان را درمان کند و حالا یک روز با صدها پیام این چنینی بیدار می شود که «نگاه کن من تو را به سبک جیبلی تبدیل کردم هاها»؛ این شکوۀ طنزآمیز سم آلتمن مدیرعامل OpenAI پس از ترند شدن ابزار جدید تولید تصویر GPT-4o بود که میلیون ها کاربر را به تبدیل عکس هایشان به سبک انیمه های استودیو جیبلی ترغیب کرد. اما آنچه در سایۀ این سرگرمی به ظاهر بی ضرر پنهان مانده هشدار کارشناسان امنیت سایبری است: با هر تصویری که آپلود می کنید داده های بیومتریک چهره تان را به یک دیتابیس عظیم می سپارید!

به گزارش وایتال حتی اگر به این علاقه مند نبوده اید که مانند دیگران تصویری انیمه ای از عکس هایتان بسازید هم شاید تبلیغ آموزش این کار را در جایی از فضای مجازی دیده باشید؛ همانند این یکی:
«این عکس انیمه ای چه کوفتیه ترند شده ؟!
توام با این ربات عکستو انیمیشنی کن 👇:»
در واقع همه چیز از آنجا آغاز شد که برخی کاربران متوجه شدند GPT-4o می تواند تصاویر را با استفاده از دستورات متنی به آثار هنری با سبک استودیو جیبلی تبدیل کند. این ویژگی زمانی بیشتر مورد توجه قرار گرفت که امکان ساخت عکس حتی بدون اشتراک ChatGPT Plus هم امکان پذیر شد. به نظر می رسد GPT-4o برای برخی کاربران در نسخۀ رایگان امکان بارگذاری تصویر را دارد؛ البته در این نسخه تنها یک عکس در روز می توان بارگذاری کرد.
ماجرای ترند شدن ساخت عکس های انیمه ای با ChatGPT
در تاریخ ۲۶ مارس ۲۰۲۵ (حدود سه هفته پیش) شرکت OpenAI نسخۀ جدیدی از هوش مصنوعی خود به نام GPT-4o را معرفی کرد که قابلیت های پیشرفته تولید تصویر داشت. این ابزار جدید با قابلیت های عملی متعددی از جمله رندرینگ متن دقیق تر و توانایی پیروی از دستورات پیچیده تر معرفی شد.
پس از معرفی این مدل کاربران ChatGPT شروع به تبدیل تصاویر خود به سبک استودیو جیبلی (Studio Ghibli) کردند که یک استودیوی معروف انیمیشن سازی ژاپنی است. طی ۲۴ ساعت پس از معرفی این ابزار سیل عظیمی از عکس هایی که به سبک استودیو جیبلی تبدیل شده بودند در شبکه های اجتماعی منتشر شد. PetaPixel کاربران از سراسر جهان عکس های خود میم های معروف اینترنتی و تصاویر مشهور را به سبک انیمه های جیبلی تبدیل کردند.
این روند ویروسی باعث شد تعداد کاربران فعال هفتگی ChatGPT برای اولین بار در سال ۲۰۲۵ از مرز ۱۵۰ میلیون نفر عبور کند. سم آلتمن مدیرعامل OpenAI در پستی در شبکه اجتماعی X اعلام کرد: «ما در یک ساعت گذشته یک میلیون کاربر جدید اضافه کردیم» و این را با اضافه شدن یک میلیون کاربر در پنج روز پس از راه اندازی ChatGPT در بیش از دو سال پیش مقایسه کرد.
این ترند حتی فراتر از سبک استودیو جیبلی گسترش یافت و کاربران شروع به تبدیل تصاویر خود به سبک های مختلف انیمیشنی مانند پیکسار سیمپسون ها دیزنی کلاسیک ماینکرفت کارتون نتورک و موارد دیگر کردند. علاوه بر تبدیل تصاویر به سبک انیمه کاربران همچنین از ابزار تولید تصویر ChatGPT برای تبدیل خود و دوستانشان به فیگورهای اکشن مجازی کوچک متناسب با شخصیت های فردی خود استفاده کردند.
این درحالی بود که سم آلتمن مدیرعامل OpenAI خودش هم در این روند مشارکت کرد و در پستی در شبکه X نوشت: «یک دهه تلاش کردم تا به ساخت هوش فوق العاده برای درمان سرطان یا هر چیز دیگری کمک کنم… و یک روز با صدها پیام بیدار می شوم: “نگاه کن من تو را به سبک جیبلی درآوردم.”»
این روند در ادامه نگرانی هایی دربارۀ مسائل کپی رایت را برجسته کرد. یک وکیل متخصص مالکیت معنوی به نام ایوان براون به تک کرانچ (TechCrunch) گفت که اگرچه یک سبک خاص به طور صریح مشمول حفاظت کپی رایت نیست اما OpenAI ممکن است قوانین را نقض کرده باشد زیرا بسیار محتمل است که برای تولید تصاویر به سبک استودیو جیبلی مدل جدید ChatGPT روی میلیون ها فریم گرفته شده از فیلم های جیبلی آموزش دیده باشد.
این درحالی ست که هایائو میازاکی بنیانگذار استودیو جیبلی که در سن ۸۴ سالگی به خاطر رویکرد دست ساز خود و داستان پردازی خیال انگیزش شناخته می شود در گذشته نسبت به نقش هوش مصنوعی در انیمیشن ابراز تردید کرده بود. در سال ۲۰۱۶ در واکنش به یک نمایش تکنولوژی انیمیشن هوش مصنوعی او گفته بود: «من کاملاً منزجر هستم. هرگز مایل نیستم این تکنولوژی را در کار خود به کار بگیرم.»

نگرانی های دربارۀ حریم خصوصی و جمع آوری داده های کاربران
در این میان کارشناسان حریم خصوصی هشدار داده اند که OpenAI ممکن است از این ترند برای جمع آوری هزاران تصویر شخصی برای آموزش هوش مصنوعی استفاده کند – که نگرانی های جدی دربارۀ امنیت داده های کاربران و حقوق دیجیتال ایجاد می کند. مدافعان حریم خصوصی در شبکه اجتماعی X ادعا کرده اند در حالی که مردم از آواتارهای سبک جیبلی خود لذت می برند ممکن است ناخواسته داده های بیومتریک جدید را به OpenAI تحویل دهند.
بسیاری از متخصصان امنیت سایبری دربارۀ ویژگی هنر جیبلی در ابزار جدید تولید تصویر ChatGPT نگرانی هایی را مطرح کرده اند. عکس های شخصی کاربران می تواند به دلیل روندهای جاری در رسانه های اجتماعی مورد سوء استفاده قرار گیرد. آن ها هشدار می دهند که این ابزار هوش مصنوعی می تواند عکس های شخصی کاربران را به خطر بیندازد.
در واقع عکس هایی که کاربران آپلود می کنند می تواند برای آموزش مدل های هوش مصنوعی استفاده شود بدون اینکه کاربران کاملاً از این موضوع آگاه باشند. همانطور که کارشناسان هشدار داده اند در نتیجه این روند بسیاری از کاربران ناخواسته عکس های شخصی و داده های منحصر به فرد چهره خود را با OpenAI به اشتراک می گذارند که در درازمدت خطرات قابل توجهی ایجاد می کند. طبق توضیحات برخی کارشناسان OpenAI دسترسی نامحدود به عکس های اصلی کاربران به دست می آورد در حالی که پلتفرم های رسانه های اجتماعی و شرکت های هوش مصنوعی شخص ثالث فقط نسخه های سبک دار شده را می بینند.
این پدیده کاملاً جدید نیست. جوئل لاتو مشاور تهدید در F-Secure توضیح می دهد که خطرات مشابهی با اپلیکیشن هایی مانند Google Arts and Culture در سال ۲۰۱۸ و FaceApp در سال ۲۰۱۹ وجود داشت که هر دو باعث شدند F-Secure در مورد فرسایش حریم خصوصی هشدار دهد. گفته می شود آنچه این موضوع را با مدل های زبانی بزرگ (LLMs) مانند ChatGPT متمایز می کند مقیاس بالقوه بهره برداری است هنگامی که تصویر شما وارد سیستم می شود از نظر تئوری می تواند برای تولید تصاویر بسیار دقیق از شما توسط دیگران استفاده شود.
کریستوف سمپر بنیانگذار شرکت مدیریت پرامپت هوش مصنوعی AIPRM نیز هشدار داده که آپلود یک عکس برای تبدیل هنری ممکن است با خطرات بیشتری همراه باشد: «وقتی عکسی را در یک ژنراتور هنری هوش مصنوعی آپلود می کنید داده های بیومتریک خود (چهره تان) را می دهید. برخی ابزارهای هوش مصنوعی آن داده ها را ذخیره می کنند از آن برای آموزش مدل های آینده استفاده می کنند یا حتی آن را به اشخاص ثالث می فروشند.» البته یک بررسی دقیق توسط وب سایت Gadgets To Use نشان داده که گرچه نگرانی هایی وجود دارد اما امکان بازگرداندن تصاویر سبک جیبلی به عکس های اصلی وجود ندارد؛ تصاویر جیبلی با استفاده از هوش مصنوعی و شبکه های عصبی پیشرفته ساخته می شوند جایی که ChatGPT هر بار که از آن سؤالی می پرسید پاسخی تازه تولید می کند. حتی اگر از چت بات بخواهید همان تصویر را بیش از یک بار به سبک جیبلی تبدیل کند هر بار عکسی جدید ایجاد خواهد کرد.
شایان ذکر است که سیاست حریم خصوصی OpenAI بیان می کند که می تواند داده های شما را به دولت منتقل کند که برخی ممکن است آن را نگران کننده بیابند.
پایان خبر وایتال
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ترند خطرناکی که تسلیمش شده ایم!" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ترند خطرناکی که تسلیمش شده ایم!"، کلیک کنید.