وایتال/گیلان نویسنده و کارگردان تیاتر گیلانی گفت: با خصوصی سازی فرهنگ بخش قابل توجهی از استعدادهای مان را نابود کردیم، زیرا نوجوانان نمی توانند به دلیل مسایل اقتصادی شهریه آموزشگاه های آزاد را پرداخت کنند.
گیلان، از دیرباز مهد علم و هنر بوده و در مقاطع مختلف تاریخ، همواره عالمان و هنرمندان بزرگی را پرورش داده، مردم با فرهنگ و خوش ذوق گیلانی، همیشه در عرصه هنر حرفی برای گفتن داشته، دارند و خواهند داشت. آوازه این هنرمندان، نه تنها در گیلان، بلکه در سراسر ایران و حتی جهان به گوش همه رسیده و خواهد رسید. در عالم هنر رشته ای نیست که گیلانیان در آن نقشی نداشته باشند. روز جهانی تیاتر فرصتی شد تا با یکی از دغدغه مندان این عرصه گفتگو کنیم.
محمد پورجعفری، نویسنده و کارگردان تیاتر در خصوص تاریخ و اهمیت تیاتر استان اظهار کرد: تیاتر گیلان از پیشگامان تیاتر مدرن در کشور است، افرادی بودند که در فرانسه درس می خواندند وقتی به وطن بازگشتند متونی از هنرمندان مطرح را به فارسی ترجمه و در استان اجرا می کردند.
وی افزود: گیلان اولین استانی است که گروه های ثبت شده تیاتر را در کشور قبل از انقلاب دارد، سال 1288 اولین تیاتر در گیلان با نمایشنامه «خجوی دلال» توسط گروه قفقازی به روی صحنه رفت و به عبارتی تاریخ نمایش گیلان از همینجا شروع شد.
پورجعفری بیان کرد: اولین گروه تیاتر ثبت شده گیلان «آتوسا» نام داشت که هنرمندانی چون احمد بدرطالعی و انوش نصرماسوله عضو آن بودند، در همان زمان اولین تماشاخانه تیاتر گیلان راه اندازی شد، بسیاری از نمایشنامه های برتر کشور به دلیل تماشاخانه رشت در اینجا اجرا می شد.
این نویسنده و کارگردان تیاتر با اشاره به دوران دفاع مقدس گفت: بسیاری از گروه ها در پشت جبهه تیاتر اجرا می کردند و حتی گروه تیاتر فومن تنها گروه تیاتر کشور است که 7 شهید دارد.
نویسنده و کارگردان تیاتر تصریح کرد: اواخر دهه 60 تا نیمه سال 80 اوج فعالیت های تیاتر گیلان بود، یکی از دلایلی که فعالیت در تیاتر گیلان در آن زمان خوب بود، آموزش و پرورش است، تیاتر دانش آموزی بالغ ترین دوره خودش دوره خودش را در دوره 60 و 70 سپری کرد و حاصل آن تمام چهره هایی هستند که الان در سینمای کشور نقش آفرینی می کنند از آنها می توان به هومن سیدی، شهرام حقیقت دوست، حمید ابراهیمی و غیره اشاره کرد.
وی بیان کرد: همه بزرگواران مذکور فعالیت خود را در تیاتر دانش آموزی آغاز کردند، در آن زمان جشنواره تیاتر دانش آموزی به شکل اردویی برگزار می شد، متاسفانه در دهه 80 آموزش و پرورش تیاتر دانش آموزی را منحل کرد و این باعث شد سطح آموزش تیاتر در مدارس کاهش یابد. همچنین نیمه سال 80، اوج شعار خصوصی سازی بود، به نوعی دولت ها فرهنگ را هم خصوصی سازی کردند.
پورجعفری تصریح کرد: با خصوصی سازی فرهنگ بخش قابل توجهی از استعدادهای مان را نابود کردیم، زیرا نوجوانان نمی توانند به دلیل مسایل اقتصادی شهریه آموزشگاه های آزاد را پرداخت کنند.
وی ادامه داد: بعد از انقلاب با رشد مراکز علمی و دانشگاهی فارغ التحصیلان هنر نمایشی و سالن های اجرا افزایش یافت، اما این هنر آنطور که انتظار می رود گسترده نشد، شاید به این دلیل است که فرهنگ و هنر اولویت اول سیاستمداران نیست.
این نمایشنامه نویس افزود: تا قبل از دهه 80 حمایت های مالی خوبی از گروه ها می شد و به مرور کمرنگ شد و الان به جایی رسیده که برای سالن تمرین از گروه های تیاتر هزینه هم می خواهند، از طرفی من به عنوان کارگردان چون باید به فکر جیب خودم باشم به سمت کارهای ویترینی و سوپرماکتی می روم در حالی که تیاتر اجازه نمی دهد به سمت چنین کارهایی برویم.
پورجعفری با بیان اینکه در حال حاضر زیرساخت ها و اماکن تیاتر نواقصی دارد اما نباید همین امکانات حداقلی را از جوانان هنردوست و هنرمند تیاتر دریغ کنیم، تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در ماده 2 مصوبه جلسه 457 مورخ 26 بهمن 1378 دولت را موظف کرده شرایط مادی و معنوی لازم را برای تولید نمایش و ایجاد مکان های نمایش در سراسر کشور جهت گسترش و اعتلای هنر تیاتر فراهم کند؛ آیا این مصوبه باید اجرا شود یا اصلاح؟
پایان خبر وایتال
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "خصوصی سازی فرهنگ، بخش قابل توجهی از استعدادها را نابود کرد" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "خصوصی سازی فرهنگ، بخش قابل توجهی از استعدادها را نابود کرد"، کلیک کنید.