مصر سرزمینی باستانی که هزاران سال تاریخ را در دل خود جای داده همواره منبع شگفتی های بی شماری برای جهانیان بوده است. از اهرام باشکوه جیزه گرفته تا معابد عظیم کارناک و لوکسور هر گوشه از این کشور داستانی ناگفته از تمدنی کهن دارد. باستان شناسان همچنان در تلاشند تا لایه های زیرین این تاریخ غنی را کاوش کنند و هر از چند گاهی کشفی تازه جهان علم و علاقه مندان به مصر باستان را هیجان زده می کند. یکی از نمادین ترین و رازآلودترین سازه های مصر مجسمه ابولهول است؛ موجودی افسانه ای با بدن شیر و سر انسان که نگهبان اسرار فرعون ها و معابدشان محسوب می شود. در میان کاوش های مداوم خبر کشف یک مجسمه ابولهول جدید توجهات بسیاری را به خود جلب کرده و پرسش های متعددی را در ذهن علاقه مندان به وجود آورده است: این مجسمه کجا پیدا شده؟ چه ویژگی هایی دارد؟ و مهم تر از همه چه اطلاعات جدیدی درباره تاریخ مصر باستان به ما می دهد؟ این کشف نه تنها اهمیت ادامه کاوش های باستان شناسی در مصر را تأیید می کند بلکه دریچه ای تازه به سوی درک بهتر دوره های مختلف تاریخ این سرزمین و نمادگرایی های پیچیده آن می گشاید. با دنبال کردن جزئیات این اکتشاف مهم می توان به عمق بیشتری از دانش ما درباره یکی از بزرگترین تمدن های بشری دست یافت و ارتباطات جدیدی بین آثار باستانی کشف شده برقرار کرد. این مقاله به منظور پاسخگویی به این نیاز اطلاعاتی شما به بررسی جامع و دقیق این کشف ارزشمند می پردازد و تمام جوانب مربوط به آن از لحظه پیدا شدن تا اهمیت تاریخی و ویژگی های ظاهری آن را پوشش می دهد تا درک کاملی از این رویداد مهم باستان شناسی به دست آورید و بتوانید جایگاه این مجسمه جدید را در پازل بزرگ تاریخ مصر باستان دریابید. جزئیات این کشف هیجان انگیز از مکان دقیق و زمان آن گرفته تا ویژگی های منحصربه فرد مجسمه و تیمی که این موفقیت بزرگ را رقم زدند همگی در ادامه مورد بحث قرار خواهند گرفت.

جزئیات کشف مجسمه ابولهول جدید
زمان و مکان دقیق کشف
کشف مجسمه ابولهول جدید در یک بازه زمانی مشخص و در موقعیت جغرافیایی دقیقی صورت پذیرفت که نقش کلیدی در درک اولیه از اهمیت آن دارد. این مجسمه ارزشمند در اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی در جریان عملیات حفاری و کاوش های معمول باستان شناسی کشف شد. فعالیت های اکتشافی در آن زمان متمرکز بر منطقه ای خاص در نزدیکی معبد کوم آمبو بود؛ مکانی باستانی که در کرانه شرقی رود نیل در حدود ۴۸ کیلومتری شمال شهر آسوان واقع شده است. تیم باستان شناسی در حال انجام بررسی های ساختاری و تلاش برای حفاظت از معبد اصلی بودند که به صورت کاملاً اتفاقی و در حین پاکسازی بخش هایی از محوطه بیرونی معبد به این یافته مهم برخورد کردند. این کشف در عمق نسبتاً کمی از سطح زمین و در لایه هایی که به نظر می رسید مربوط به دوره های متأخرتر تمدن مصر باستان باشند رخ داد. اهمیت مکان کشف در این است که معبد کوم آمبو خود یکی از سایت های باستانی مهم است که عمدتاً به دوره بطلمیوسی و رومی تعلق دارد و محل عبادت دو خدای باستانی سوبک (خدای تمساح) و هوروس (خدای شاهین) بوده است. بنابراین پیدا شدن یک مجسمه ابولهول در چنین محیطی پرسش هایی را در مورد ارتباط آن با کاربری معبد یا سازه های اطراف آن مطرح می کند و زمینه ای برای تحقیقات بیشتر فراهم می آورد. زمان کشف نیز که نسبتاً اخیر است امکان استفاده از فناوری های نوین در فرآیند بازیابی مستندسازی و تحلیل های اولیه را فراهم آورده است.
اولین گزارش ها و اخبار
پس از کشف اولیه مجسمه ابولهول در محوطه معبد کوم آمبو مراحل اولیه مستندسازی و ارزیابی توسط تیم حاضر در محل انجام شد. اولین گزارش های رسمی از این کشف بزرگ توسط وزارت آثار باستانی مصر منتشر گردید. این گزارش ها در ابتدا به صورت بیانیه های مطبوعاتی و اطلاعیه های رسمی در وب سایت وزارتخانه و رسانه های دولتی مصر منتشر شدند. اخبار اولیه با احتیاط و تمرکز بر جنبه های فنی کشف مانند مکان دقیق و شرایط پیدا شدن مجسمه همراه بود. به سرعت خبرگزاری های بین المللی و شبکه های خبری معتبر در سراسر جهان این خبر را پوشش دادند و توجه جهانی را به این یافته جدید جلب کردند. انتشار تصاویر اولیه از مجسمه که هنوز بخش هایی از آن در خاک فرو رفته بود یا در حال پاکسازی بود هیجان زیادی را در میان باستان شناسان مورخان و عموم مردم ایجاد کرد. در این گزارش های اولیه اطلاعات محدودی در مورد قدمت دقیق مجسمه یا هویت فرعونی که مجسمه به او تعلق دارد ارائه شد اما تأکید اصلی بر اهمیت یافتن یک مجسمه ابولهول جدید به خصوص در محوطه ای غیر از سایت های اصلی مانند جیزه یا کارناک بود. این اخبار اولیه زمینه را برای تحقیقات عمیق تر و انتشار جزئیات بیشتر در ماه های آتی فراهم آورد و نشان داد که حتی در سایت های باستانی شناخته شده نیز هنوز امکان کشف های بزرگ و مهم وجود دارد. رسانه های اجتماعی نیز نقش مهمی در انتشار سریع این خبر ایفا کردند و بحث ها و گمانه زنی های فراوانی را در میان علاقه مندان به مصر باستان برانگیختند.
مشخصات ظاهری مجسمه ابولهول
ابعاد و اندازه مجسمه
یکی از اولین و مهم ترین جنبه های هر کشف باستانی تعیین ابعاد و اندازه آن است که اطلاعات کلیدی در مورد مقیاس هدف و جایگاه آن در میان سایر آثار مشابه ارائه می دهد. مجسمه ابولهول تازه کشف شده در کوم آمبو از نظر ابعاد تفاوت قابل توجهی با ابولهول بزرگ جیزه دارد و به مراتب کوچکتر است. اندازه گیری های اولیه نشان داد که این مجسمه حدود ۲.۸۰ متر طول و ۱.۸۵ متر ارتفاع دارد. این ابعاد آن را در رده ابولهول های متوسط یا کوچک قرار می دهد که اغلب در ورودی معابد کوچکتر در کنار مسیرهای تشریفاتی (درخت کاری شده با ابولهول ها) یا در محوطه های داخلی معابد بزرگتر یافت می شوند. با وجود کوچکتر بودن نسبت به نماد شاخص جیزه این اندازه برای یک مجسمه سنگی قابل توجه است و نشان دهنده تلاش و منابعی است که برای ساخت آن به کار رفته است. مقیاس این مجسمه با محیط اطراف آن در معبد کوم آمبو تناسب بیشتری دارد تا با ابعاد عظیم اهرام و معابد دوره پادشاهی کهن. تحلیل ابعاد مجسمه می تواند اطلاعاتی درباره کارکرد احتمالی آن نیز ارائه دهد؛ ابولهول های کوچکتر ممکن است به عنوان عناصر تزئینی نمادین یا محافظ در نقاط خاصی از یک مجموعه مذهبی یا سلطنتی قرار داده می شدند در حالی که ابولهول های بسیار بزرگ معمولاً کارکرد یادبود یا دروازه اصلی را داشتند. دقت در اندازه گیری ها و مستندسازی سه بعدی مجسمه به باستان شناسان کمک می کند تا مدل های دقیقی برای مطالعه بیشتر و مقایسه با ابولهول های دیگر در سراسر مصر ایجاد کنند.
جنس و مصالح به کار رفته
جنس سنگی که مجسمه ابولهول از آن تراشیده شده اطلاعات مهمی درباره منابع محلی تکنیک های ساخت و دوام مجسمه در طول زمان ارائه می دهد. مجسمه ابولهول کشف شده در کوم آمبو از جنس ماسه سنگ ساخته شده است. ماسه سنگ یکی از مصالح ساختمانی و مجسمه سازی رایج در مصر باستان به خصوص در مناطق جنوبی تر مانند اطراف آسوان و لوکسور بود زیرا معادن ماسه سنگ با کیفیت بالا در این نواحی به وفور یافت می شد. این سنگ نسبت به گرانیت یا بازالت نرم تر است و تراشیدن جزئیات روی آن آسان تر است اما در عین حال در برابر فرسایش ناشی از باد و آب آسیب پذیرتر است به خصوص اگر در معرض عوامل محیطی قرار گیرد. انتخاب ماسه سنگ برای ساخت این ابولهول نشان می دهد که احتمالاً این ماده در دسترس ترین و مناسب ترین گزینه برای سازندگان در آن زمان و مکان بوده است. بررسی دقیق دانه های ماسه و ترکیب کانی های موجود در سنگ می تواند حتی به باستان شناسان کمک کند تا منبع دقیق معدنی که سنگ از آن استخراج شده را شناسایی کنند که این خود اطلاعاتی درباره شبکه های تجاری و حمل و نقل مواد در آن دوره به دست می دهد. بقایای رنگدانه ها یا لایه های گچ کاری شده روی سطح مجسمه نیز می تواند نشان دهنده این باشد که مجسمه در ابتدا رنگ آمیزی شده بوده است امری که در مجسمه های مصری بسیار رایج بوده و جزئیات ظاهری آن را زنده تر و نمایان تر می کرده است. تحلیل جنس سنگ و شواهد مربوط به پرداخت نهایی تصویری کامل تر از فرآیند ساخت و ظاهر اصلی مجسمه ارائه می دهد.
وضعیت حفظ شدگی و جزئیات چهره
وضعیت حفظ شدگی یک اثر باستانی پس از هزاران سال اطلاعات حیاتی در مورد شرایط محیطی که در آن مدفون بوده و همچنین کیفیت ساخت آن ارائه می دهد. مجسمه ابولهول کشف شده در کوم آمبو با توجه به قدمت آن در وضعیت نسبتاً خوبی حفظ شده بود هرچند که نشانه هایی از فرسایش و آسیب های سطحی در آن مشاهده می شد. بخش هایی از سطح مجسمه به خصوص در نواحی بیشتر در معرض خاک و رطوبت دچار خوردگی و فرسایش شده بود. با این حال ساختار کلی مجسمه دست نخورده باقی مانده بود و بخش های اصلی مانند بدن شیر پاها و سر انسان به وضوح قابل تشخیص بودند. جزئیات چهره مجسمه از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا اغلب این بخش است که هویت فرعون یا شخصیتی که ابولهول نماینده اوست را مشخص می کند. در این مجسمه جزئیات صورت شامل چشم ها بینی دهان و چانه تا حد زیادی حفظ شده بود هرچند که بخش هایی مانند نوک بینی ممکن است دچار آسیب شده باشند. مهم تر از آن بر روی پیشانی مجسمه نماد کبرای سلطنتی (اورائوس) که نشان دهنده حاکمیت و الوهیت فرعون بود به وضوح قابل رؤیت بود. همچنین شواهدی از ریش تشریفاتی که اغلب به ابولهول ها اضافه می شد وجود داشت هرچند ممکن است بخش هایی از آن شکسته یا از بین رفته باشد. سبک تراش چهره و نوع پوشش سر (احتمالاً نِمِس یا نوع دیگری از کلاه فرعونی) می تواند به باستان شناسان در تخمین دوره تاریخی ساخت مجسمه و حتی شناسایی فرعون مربوطه کمک کند. بررسی دقیق این جزئیات از جمله هرگونه کتیبه یا نقش برجسته احتمالی روی بدنه یا پایه مجسمه برای تعیین هویت دقیق و زمان ساخت آن ضروری است و اطلاعات ارزشمندی را برای تحلیل های بعدی فراهم می آورد.
محل کشف و اهمیت تاریخی آن
سایت باستانی محل پیدا شدن مجسمه
سایت باستانی که مجسمه ابولهول جدید در آن کشف شد یعنی محوطه اطراف معبد کوم آمبو خود دارای اهمیت تاریخی و مذهبی فراوانی است. این معبد در دوره بطلمیوسی (حدود ۳۳۲ تا ۳۰ پیش از میلاد) و تحت تأثیر معماری و فرهنگ یونانی-رومی ساخته شد اما سنت های مذهبی مصر باستان را حفظ کرد. ویژگی منحصربه فرد معبد کوم آمبو طراحی دوگانه آن است که به دو خدای مجزا سوبک (خدای تمساح و باروری) و هوروس (خدای شاهین و آسمان) تقدیم شده است. این معبد دارای دو ورودی اصلی دو مجموعه تالار ستون دار و دو قدس الاقداس موازی است که هر کدام به یکی از این خدایان اختصاص یافته اند. معبد در طول قرون متمادی مرکز فعالیت های مذهبی و اجتماعی در منطقه بوده و توسط فرعون های بطلمیوسی و امپراتوران رومی توسعه یافته است. کشف مجسمه ابولهول در چنین محوطه ای به خصوص در بخش های بیرونی یا اطراف سازه های جانبی معبد می تواند نشان دهنده کارکرد خاصی برای این مجسمه در مجموعه بزرگتر معبد باشد. ابولهول ها اغلب به عنوان نگهبان معابد یا مسیرهای مقدس عمل می کردند. بنابراین موقعیت دقیق کشف مجسمه در کوم آمبو می تواند اطلاعاتی درباره نحوه سازماندهی فضای مذهبی و مسیرهای تشریفاتی در این معبد در دوره ساخت مجسمه ارائه دهد. این سایت همچنان مورد کاوش و مطالعه قرار دارد و کشف هایی مانند این ابولهول جدید بر اهمیت آن به عنوان منبعی غنی برای مطالعه دوره های متأخر تاریخ مصر باستان تأکید می کند.
ارتباط با دیگر آثار باستانی منطقه
کشف مجسمه ابولهول در نزدیکی معبد کوم آمبو آن را در ارتباط مستقیم با مجموعه وسیعی از آثار باستانی دیگر در منطقه قرار می دهد و امکان مقایسه و تحلیل های تطبیقی را فراهم می آورد. منطقه اطراف کوم آمبو و در امتداد رود نیل در جنوب مصر مملو از سایت های باستانی مهمی است که به دوره های مختلف تاریخی تعلق دارند. معابد بزرگ دیگری مانند معبد ادفو (تقدیم شده به هوروس) و معبد فیلای (تقدیم شده به ایزیس) در نزدیکی کوم آمبو قرار دارند و همگی نمونه های بارزی از معماری مذهبی دوره های بطلمیوسی و رومی هستند. مقایسه سبک ساخت ابعاد و جنس مجسمه ابولهول کوم آمبو با ابولهول های یافت شده در سایت های دیگر مانند ابولهول های موجود در مسیرهای منتهی به معبد کارناک در لوکسور یا ابولهول های کوچکتر در سایت های متأخرتر می تواند به تعیین دقیق تر قدمت و منشأ آن کمک کند. همچنین بررسی کتیبه ها و نقوش دیواری در معبد کوم آمبو و معابد اطراف می تواند سرنخ هایی درباره کارکرد احتمالی مجسمه و ارتباط آن با مراسم مذهبی یا شخصیت های سلطنتی مرتبط با منطقه ارائه دهد. این کشف همچنین می تواند اطلاعات جدیدی درباره گسترش استفاده از نماد ابولهول در دوره های متأخرتر تاریخ مصر فراتر از دوره پادشاهی کهن که ابولهول بزرگ جیزه به آن تعلق دارد ارائه دهد. ارتباط این مجسمه با دیگر یافته ها در سایت کوم آمبو مانند ستون ها کتیبه ها یا حتی اشیاء کوچکتر کشف شده در نزدیکی آن تصویر کامل تری از محیطی که مجسمه در آن قرار داشته و کارکرد آن در آن زمان ارائه می دهد و به باستان شناسان کمک می کند تا پازل تاریخ منطقه را بهتر کنار هم بچینند.
اهمیت و چرایی کشف این مجسمه
دوره تاریخی ساخت مجسمه
تعیین دوره تاریخی ساخت مجسمه ابولهول جدید یکی از مهم ترین مراحل تحلیل باستان شناسی است که به درک جایگاه آن در روند تحولات تاریخی مصر کمک می کند. بر اساس تحلیل های اولیه از سبک هنری مجسمه نوع تراش چهره و پوشش سر و همچنین موقعیت کشف آن در محوطه معبد کوم آمبو که عمدتاً مربوط به دوره های متأخر است باستان شناسان تخمین می زنند که این مجسمه به دوره بطلمیوسی تعلق دارد. دوره بطلمیوسی (۳۳۲-۳۰ پیش از میلاد) دوره ای پس از تسلط اسکندر مقدونی بر مصر و پیش از تبدیل شدن آن به یک استان رومی است. در این دوره سلسله ای از فرمانروایان یونانی تبار بر مصر حکومت کردند اما بسیاری از سنت ها و نمادهای مصری از جمله ساخت معابد به سبک مصری و استفاده از نمادهای سلطنتی مانند ابولهول حفظ شدند. سبک هنری این دوره اغلب ترکیبی از سنت های مصری و تأثیرات هلنیستی را نشان می دهد. تحلیل دقیق تر جزئیات مجسمه مانند فرم چشم ها دهان و ساختار کلی صورت می تواند به باستان شناسان کمک کند تا آن را به یک فرعون خاص بطلمیوسی یا حداقل به یک بازه زمانی مشخص در این دوره نسبت دهند. کشف ابولهول هایی مربوط به دوره بطلمیوسی اهمیت دارد زیرا نشان می دهد که نماد ابولهول با وجود ریشه های بسیار کهن تر خود در دوره پادشاهی کهن همچنان در دوره های متأخرتر نیز به عنوان یک نماد قدرتمند سلطنتی و محافظ مورد استفاده قرار می گرفته است و کاربری و معنای آن در طول زمان تحول یافته است. این یافته به درک ما از تداوم فرهنگی و هنری در مصر در دوره ای که تحت حاکمیت خارجی بود کمک می کند.
مقایسه با ابولهول بزرگ جیزه
مقایسه مجسمه ابولهول تازه کشف شده با ابولهول بزرگ جیزه که شاید شناخته شده ترین ابولهول جهان باشد نکات کلیدی در مورد تفاوت ها و شباهت های این نماد در طول تاریخ مصر ارائه می دهد. ابولهول بزرگ جیزه که در کنار اهرام سه گانه قرار دارد به دوره پادشاهی کهن (حدود ۲۵۸۰-۲۵۳۲ پیش از میلاد) و به احتمال زیاد به فرعون خفرع نسبت داده می شود. این مجسمه با ابعاد عظیم ۷۳ متر طول و ۲۰ متر ارتفاع بزرگترین و قدیمی ترین ابولهول شناخته شده است و از یک تپه سنگی طبیعی تراشیده شده است. در مقابل ابولهول کوم آمبو به مراتب کوچکتر است (حدود ۲.۸ متر طول) و از بلوک های ماسه سنگ ساخته شده است نه از سنگ بستر. این تفاوت در مقیاس و جنس سنگ نشان دهنده تغییر در تکنیک های ساخت و منابع در دسترس در دوره های مختلف است. ابولهول جیزه به عنوان بخشی از مجموعه هرم خفرع کارکردی یادبود و محافظ در مقیاس سلطنتی و ملی داشته است در حالی که ابولهول کوم آمبو احتمالاً کارکردی محلی تر و مرتبط با معبد خاص خود داشته است شاید به عنوان نمادی محافظ در ورودی یا بخشی از یک مسیر تشریفاتی. از نظر سبک هنری ابولهول جیزه سادگی و عظمت دوره پادشاهی کهن را منعکس می کند در حالی که ابولهول کوم آمبو به دلیل تعلق به دوره بطلمیوسی ممکن است جزئیات ظریف تر یا تأثیراتی از هنر هلنیستی در چهره یا تزئینات خود داشته باشد. این مقایسه نشان می دهد که اگرچه نماد ابولهول در طول تاریخ مصر تداوم داشته اما شکل اندازه جنس و کارکرد آن متناسب با دوره تاریخی مکان و هدف ساخت دستخوش تغییر و تحول شده است و هر ابولهول داستان منحصر به فرد خود را در بستر تاریخی خود دارد.
نقش مجسمه در فهم بهتر تاریخ مصر
هر کشف باستانی جدید مانند یافتن این مجسمه ابولهول در کوم آمبو قطعه ای جدید به پازل پیچیده تاریخ مصر باستان اضافه می کند و به ما در فهم بهتر جنبه های مختلف این تمدن کمک می نماید. این مجسمه به خصوص به چند دلیل در افزایش دانش ما نقش دارد. اولاً تأیید وجود ابولهول در سایت معبد کوم آمبو در دوره بطلمیوسی نشان دهنده تداوم و انطباق نمادهای کهن مصری در دوره های متأخرتر است. این امر به ما می آموزد که چگونه سنت های مذهبی و سلطنتی مصر حتی تحت حاکمیت خارجی نیز پابرجا مانده و با فرهنگ های جدید درآمیخته اند. ثانیاً موقعیت دقیق کشف مجسمه در محوطه معبد می تواند اطلاعات جدیدی درباره چیدمان فضاهای مذهبی مسیرهای تشریفاتی و نقاط نمادین در معبد کوم آمبو در دوره ساخت آن ارائه دهد. این به ما کمک می کند تا درک بهتری از نحوه استفاده از معبد و اهمیت بخش های مختلف آن داشته باشیم. ثالثاً جزئیات هنری و کتیبه های احتمالی روی مجسمه می تواند به شناسایی فرعون یا شخصیتی که مجسمه نماینده اوست کمک کند و اطلاعات جدیدی درباره فرمانروایان دوره بطلمیوسی و فعالیت های ساختمانی و مذهبی آن ها در این منطقه ارائه دهد. مقایسه این ابولهول با ابولهول های دیگر از دوره ها و سایت های مختلف به باستان شناسان اجازه می دهد تا تحولات هنری مذهبی و سیاسی مربوط به استفاده از نماد ابولهول را در طول تاریخ مصر ردیابی کنند. در نهایت این کشف بر اهمیت ادامه کاوش ها در سایت های شناخته شده مانند کوم آمبو تأکید می کند و نشان می دهد که حتی در مکان هایی که تصور می شود کاملاً کاوش شده اند هنوز پتانسیل کشف های مهمی وجود دارد که می توانند دانش ما را درباره یکی از غنی ترین تمدن های جهان گسترش دهند.
تیم کاشف و نحوه اکتشاف
باستان شناسان مسئول پروژه
کشف مجسمه ابولهول جدید نتیجه تلاش های مستمر و دقیق یک تیم متخصص از باستان شناسان و کارشناسان مصری بود. این پروژه حفاری و حفاظت در محوطه معبد کوم آمبو تحت نظارت و مدیریت وزارت آثار باستانی مصر انجام می شد. تیم اصلی مسئول این کشف شامل گروهی از باستان شناسان میدانی متخصصان حفاظت و کارگران ماهر بود که به صورت روزانه در سایت مشغول به کار بودند. رهبری این تیم معمولاً بر عهده یک مدیر سایت یا سرپرست کاوش از سوی وزارتخانه است که مسئول برنامه ریزی نظارت بر فرآیند حفاری مستندسازی یافته ها و هماهنگی با سایر متخصصان می باشد. در زمان کشف این ابولهول خاص دکتر مصطفی وزیری دبیر کل شورای عالی آثار باستانی مصر نقش کلیدی در اعلام رسمی این خبر و ارائه جزئیات اولیه به رسانه ها ایفا کرد هرچند تیم میدانی که به صورت مستقیم در محل کار می کردند عامل اصلی این موفقیت بودند. این تیم ها اغلب شامل باستان شناسان جوان و باتجربه ای هستند که سال ها در سایت های مختلف مصر کار کرده اند و با شرایط خاص حفاری در این کشور آشنایی کامل دارند. کار آن ها نه تنها شامل حفاری و بیرون آوردن آثار است بلکه شامل نقشه برداری دقیق عکاسی طراحی ثبت موقعیت دقیق هر یافته و انجام اقدامات اولیه برای حفاظت و تثبیت اشیاء کشف شده نیز می شود. همکاری نزدیک این تیم با متخصصان حفاظت برای اطمینان از اینکه مجسمه پس از بیرون آمدن از خاک دچار آسیب نشود حیاتی بود. این کشف نمونه ای بارز از توانمندی و تخصص باستان شناسان مصری در حفظ و آشکارسازی میراث غنی کشورشان است.
روش های به کار رفته در حفاری
فرآیند اکتشاف که منجر به کشف مجسمه ابولهول در کوم آمبو شد ترکیبی از روش های سنتی و نوین باستان شناسی را در بر می گرفت. کار در محوطه معبد کوم آمبو بخشی از یک پروژه گسترده تر برای حفاظت و مرمت سازه های موجود و همچنین بررسی پتانسیل های باستان شناسی بخش های کمتر کاوش شده بود. تیم حفاری با استفاده از ابزارهای دستی مانند بیلچه فرچه و کاردک لایه های خاک و رسوبات را با دقت فراوان برداشتند. حفاری در نزدیکی سازه های بزرگ مانند معبد نیازمند احتیاط ویژه ای است تا به بناهای موجود آسیبی وارد نشود. پس از شناسایی اولین نشانه های مجسمه فرآیند حفاری بسیار آهسته تر و دقیق تر شد تا تمام جزئیات مربوط به موقعیت عمق و شرایط اطراف مجسمه ثبت گردد. مستندسازی دقیق شامل عکس برداری از زوایای مختلف نقشه برداری از محل دقیق کشف نسبت به سازه های اطراف و ثبت کتبی تمام مراحل بود. علاوه بر روش های سنتی احتمالاً از تکنیک های نقشه برداری ژئوفیزیکی مانند رادار نفوذی زمین (GPR) در مراحل اولیه پروژه برای شناسایی ناهنجاری ها و سازه های احتمالی زیر سطح زمین استفاده شده است هرچند کشف نهایی مجسمه در حین حفاری فیزیکی رخ داد. پس از بیرون آوردن مجسمه اقدامات حفاظتی اولیه در محل انجام شد تا از پایداری آن اطمینان حاصل شود و سپس برای تمیزکاری و بررسی های بیشتر به کارگاه منتقل گردید. استفاده از این روش های ترکیبی از جمله حفاری دقیق دستی و مستندسازی سیستماتیک تضمین می کند که اطلاعات حداکثری از بستر باستان شناسی مجسمه به دست آید و امکان تحلیل های علمی بعدی فراهم گردد.
این مجسمه ابولهول دقیقا کجا کشف شد؟
این مجسمه ابولهول جدید در محوطه باستانی معبد کوم آمبو واقع در نزدیکی شهر آسوان در جنوب مصر در کرانه شرقی رود نیل کشف شده است.
قدمت مجسمه ابولهول تازه کشف شده چقدر است؟
بر اساس تحلیل های اولیه و سبک هنری باستان شناسان تخمین می زنند که این مجسمه به دوره بطلمیوسی یعنی حدود ۳۰۵ تا ۳۰ پیش از میلاد تعلق داشته باشد.
ابعاد و ظاهر مجسمه ابولهول جدید چگونه است؟
این مجسمه از ماسه سنگ ساخته شده و حدود ۲.۸۰ متر طول و ۱.۸۵ متر ارتفاع دارد. وضعیت حفظ شدگی آن خوب است و جزئیات چهره و نمادهای سلطنتی روی آن قابل مشاهده است.
آیا این مجسمه به ابولهول بزرگ جیزه مربوط است؟
خیر این مجسمه از نظر اندازه جنس و دوره تاریخی (بطلمیوسی در مقابل پادشاهی کهن) با ابولهول بزرگ جیزه متفاوت است و ارتباط مستقیمی با آن ندارد.
مجسمه ابولهول جدید در کجا به نمایش گذاشته خواهد شد؟
تصمیم نهایی در مورد محل نمایش مجسمه ابولهول جدید هنوز اعلام نشده است اما احتمالاً پس از اتمام بررسی ها و حفاظت های لازم در یکی از موزه های مصر احتمالاً موزه ای در نزدیکی محل کشف یا قاهره به نمایش عمومی گذاشته خواهد شد.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کشف مجسمه ابولهول جدید در مصر" هستید؟ با کلیک بر روی گردشگری و اقامتی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کشف مجسمه ابولهول جدید در مصر"، کلیک کنید.