سبک های یادگیری کودکان

همانطور که ویژگی های شخصیتی ما انسان ها با هم متفاوت است، طبیعتا برای یادگیری نیز هر کدام روشی داریم . پس سبک های یادگیری ما با هم متفاوت خواهد بود. برای اینکه بتوانیم به کودکمان در امر یادگیری کمک کنیم، لازم است تا این سبک ها و ویژگی های هر سبک را بهتر بشناسیم تا بتوانیم تشخیص دهیم کدام سبک یادگیری برای آموزش فرزندمان لازم است.تاکید دانشمندان بر سه سبک یادگیری اصلیست که ما اینجا با سبک های فرعی ، 7 سبک را بررسی میکنیم . با ما همراه باشید…  ما پدر و مادرها می خواهیم به فرزندانمان کمک کنیم تا در مدرسه پیشرفت کنند.  همه ما نقاط قوت و ضعف خود را می شناسیم واین موضوع در مورد نحوه یادگیری ما نیز صدق می کند. هر کس یک سبک یادگیری ترجیحی دارد که نحوه پردازش، حفظ و یادآوری اطلاعات را به بهترین نحو نشان می دهد.

سبک های یادگیری کودکان

بنابراین، اگر فرزند شما در گذشته با موضوعات یا معلمان خاصی مشکل داشته است، ممکن است بیشتر به نحوه ارایه مطالب مرتبط باشد تا خود اطلاعات. هنگامی که سبک یادگیری فرزندتان را شناسایی کردید، بهتر می توانید برنامه درسی را متناسب با نیازهای او تنظیم کنید. شاید این عبارت هوش چندگانه را شنیده باشید.  نظریه هوش های چندگانه پروفسور هاوارد گاردنر دسته های مختلفی از هوش را برای توضیح طیفی از نقاط قوت افراد شناسایی کرد. تامین منابع مالی مناسب از جمله اقتصاد و تسهیلات مالی برای خرید لباس مرد عنکبوتی با تار در ایران ضروری است . در آموزش مدرن هفت سبک یادگیری متفاوت وجود دارد. ولی در کل بر 3 نوع اصلی دیداری، تصویری و دست ورزی تاکید می شود. فرزند شما ممکن است یک یا چند مورد را در مورد تجربه آموزشی خود ترجیح دهد.

اکثر دانش آموزان دو مورد را دوست دارند. یادگیری بصری نوعی از سبک یادگیری است که در آن دانش آموزان ترجیح می دهند از تصاویر، گرافیک ها، رنگ ها و نقشه ها برای انتقال ایده ها و افکار استفاده کنند.  دانش آموزان دیداری باید اطلاعات را ببینند تا آن را یاد بگیرند.  این یادگیرندگان احتمالاً حافظه عکاسی دارند و ممکن است از رنگ، لحن و روشنایی برای یادآوری اطلاعات استفاده کنند.  در کلاس، دانش آموزان بصری معمولا با دیدن نمودارهای ترسیم شده، به عنوان مثال، روی تخته سیاه و نمایش اسلاید بهتر آموزش دریافت می کنند. یادگیری بصری به شیوه ای از یادگیری اشاره دارد که در آن دانش آموزان برای به خاطر سپردن و یادگیری مطالب به ابزارهای گرافیکی تکیه می کنند.

دانش آموزان بصری می توانند به راحتی اشیا را تجسم کنند، حس تعادل و همسویی عالی دارند، بسیار رنگ گرا هستند و می توانند بدون زحمت تصویرسازی را تصور کنند.  کودکان سبک بصری اطلاعات را زمانی به بهترین شکل پردازش می کنند که بتوان آنها را دید.  این دانش آموزان معمولاً هنگام تفکر در تصاویر و کلمات، بهتر یاد می گیرند.  از نمودارها و جداول گرفته تا نقشه ها و نمودارها، این دانش آموزان دوست دارند ایده ها، جزییات یا دستورالعمل ها را ببینند. در حالی که دانش آموزانی که این سبک یادگیری را ترجیح می دهند، برای دیدن تصویر بزرگ راحت تر هستند، تحریک بصری باعث ایجاد حواس پرتی آسان آن ها می شود. اگر کودک شما قوه تخیل یا استعدادهای هنری قوی دارد، ممکن است یک یادگیرنده بصری یا تصویری باشد. دانش آموزان شنیداری بیشترین موفقیت را در هنگام گوش دادن دارند و با شنیدن بهتر یاد می گیرند.

از سوی دیگر، دانش آموزان شنوایی  به راحتی با صدای پس زمینه حواسشان پرت می شود. اگر کودک شما به موسیقی علاقه دارد یا کتاب های صوتی را به ورق زدن ترجیح می دهد، سبک یادگیری او ممکن است شنیداری باشد. یادگیرندگان حرکتی (دست ورزی) با فرصت های عملی به موفقیت دست می یابند. این سبک یادگیری برای دانش آموزان و کودکانی که تجربه لامسه را به نشستن و گوش دادن آرام ترجیح می دهند، عالی است.  از ساختن مدل ها تا انجام آزمایش ها، این یادگیرندگان از داشتن نقش فعال در تجارب آموزشی لذت می برند. کودکانی که حرکت را ترجیح می دهند، در یک جا نشستن برای مدت طولانی تر مشکل دارند. اگر کودک شما اغلب بی قراری می کند یا بسیار فعال است، ممکن است رویکرد حرکتی داشته باشد و یادگیری از نوع دست ورزی برای او مناسب باشد.

از طریق فعالیت های عملی، کودکان تشویق می شوند تا از طریق اکتشاف یاد بگیرند.  یادگیری عملی مهارت های تفکر را توسعه می دهد. حواس از طریق مشارکت فیزیکی در یادگیری درگیر می شوند.  خرید لباس ونوم می تواند یک راهکار عالی برای تنوع سبد سرمایه گذاری باشد . کودکان منطقی یا ریاضی زمانی پیشرفت می کنند که مطالب با استدلال منطقی برای آن ها پشتیبانی شود.  این دانش آموزان زمانی اطلاعات را به بهترین شکل پردازش می کنند که شامل سیستم ها، نظم یا حقایق باشد.  در حالی که این یادگیرندگان اغلب یک رویکرد سازمان یافته و روشمند به اطلاعات دارند، ممکن است با فعالیت های خلاقانه تر و ایده های تصویر بزرگ دست و پنجه نرم کنند و علاقه نشان دهند.

اگر کودک شما از پازل های ریاضی  لذت می برد و فعالیت هایی که مستلزم استدلال و حل مسیله است را بیشتر می پسندد، احتمالاً سبک یادگیری منطقی را ترجیح می دهد. دانش آموزان سبک اجتماعی زمانی بهتر یاد می گیرند که بتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و در مورد ایده هایشان بازخورد دریافت کنند.  از پروژه های گروهی گرفته تا بحث های گروهی، دانش آموزانی که این سبک یادگیری را ترجیح می دهند، هنگام تعامل با افراد، اطلاعات را پردازش می کنند.  کودکان اجتماعی ممکن است در مورد فعالیت های فردی اعتماد به نفس نداشته باشند. دانش آموزانی که این سبک یادگیری را ترجیح می دهند، با شروع یادگیری از راه دور در دوران کرونا  به شدت آسیب دیده اند.

فراگیران و دانش آموزان انفرادی در صورت امکان فرصت های یادگیری مستقل را ترجیح می دهند.  کودکانی که رویکرد انفرادی را برای یادگیری ترجیح می دهند، زمانی که فضای آرام خود را برای درگیر شدن با مطالب در دست دارند، عملکرد خوبی دارند.  اگر فرزند شما تمایل دارد تنهایی خود را حفظ کند و به فعالیت های انفرادی تمایل دارد، احتمالاً به سمت سبک یادگیری انفرادی گرایش پیدا خواهد کرد. گرچه این سبک یادگیری ممکن است در طول یادگیری از راه دورو مجازی مفید باشد، مهم است که در صورت امکان فرصت هایی برای تعامل اجتماعی ایجاد شود تا به تشویق توسعه مهارت های بین فردی کمک کند. اکنون که کمی در مورد سبک های یادگیری می دانید، قدم بعدی این است که بتوانید تشخیص دهید فرزندتان چگونه بهترین یادگیری را می آموزد.  برای کمک به این نکات توجه کنید:

  • به آنچه انجام می دهند توجه کنید.
  •  به الگوهای عمل، علایق و ترجیحات آنها توجه کنید تا درک بهتری از نحوه پردازش اطلاعات آنها داشته باشید.
  • وقتی نوبت به شناسایی اولویت های یادگیری فرزندتان می رسد، تماس با معلمان فعلی یا سابق که از نزدیک با فرزند شما کار کرده اند، می تواند به شما کمک کند تا بفهمید فرزندتان در چه موضوعات و فعالیت هایی در گذشته موفق بوده یا با آنها مشکل داشته است.
  • فرزندتان را درگیر فرآیند درک اینکه چگونه به بهترین شکل یاد می گیرد، کنید.  از آنها سوال بپرسید: چرا سخت بود؟  در مورد آن درس چه چیزی را دوست داشتی؟  آیا ترجیح می دهی A را انجام دهی یا B؟  این نه تنها به شما در درک ترجیحات آنها کمک می کند، بلکه به آنها امکان می دهد تا حدودی از تجربه آموزشی خود استفاده کنند.
  • آزمایش و خطا! توجه کنید که روی چه چیزی کار می کند و چه کاری را انجام نمی دهد.  فرزند شما ممکن است ترجیحات جدیدی را بیان کند، زیرا در معرض تجربیات مختلف قرار می گیرد و مهارت های جدیدی را کسب می کند.

همانطور که توجه بیشتری به نحوه تعامل کودک خود با دنیای اطراف خود می کنید، شناسایی نقاط قوت و ترجیحات او که می تواند به سبک یادگیری ترجیحی اشاره کند آسان تر خواهد بود.  تا اینجای مطلبهمه ما منحصر به فرد هستیم یعنی هر کدام از ما روش زندگی، عادات غذایی، عادات رفتاری، سبک برخوردی با دیگران، سبک لباس پوشیدن ،  سبک فیلم دیدن و بسیاری موارد دیگر داریم که همگی آنها منحصر به خود ماست و از روی میل و علاقه شخصی به سمت آنها می رویم، یکی از این موردهای شخصی سبک یادگیری ماست که نشان می دهد ما چگونه یاد می گیریم ما با یافتن سبک یادگیری خود وفرزاندمان و آشنایی با چگونگی برخورد با آن می توانیم از یادگیری حداکثر بهره را ببریم و بیشترین راندمان درسی را داشته باشیم.

پس در این مقاله با ما همراه باشید تا با سبک های مختلف یادگیری و چگونگی شناسایی آنها آشنا شویم.( این مقاله می تواند در بهبود تدریس معلمان نیز مفید باشد . فناوری های نوین در طراحی و تولید لباس مرد عنکبوتی مشکی می تواند به بهبود کارایی و کاربردی بودن آنها کمک کند . این دانش آموزان از طریق دست ورزی و حس لامسه بهتر فرا می گیرند . این افراد 5 درصد جامعه را در بر می گیرند. از نشستن بیش از اندازه و پشت هم و سکونت بیزارند و در یادگیری به کارهای عملی و درست کردن کاردستی و یا استفاده از ماکت علاقه نشان می دهند. برای تشخیص این گروه می توان به نحوه گفتارشان توجه کرد . این افراد در صحبت از حرکات دست و بدن خیلی استفاده می کنند و بسیار به درست کردن کاردستی و پروژه های عملی علاقمند هستند.

جمع بندی

به طور کلی نمی توان بچه ها را در یکی از این طبقه های به طور خاص دسته بندی کرد یا بعد از شناختن بچه ها فقط از یکی از سبکها بهره برد بلکه باید بدانیم خیلی اوقات مخلوطی از این سبکها در یادگیری فرزندمان مفید است و بچه ممکن است در چند مورد از اینها قوی باشد اما آشنایی با این سبک ها و پیدا کردن سبک های یادگیری فرزندتان باعت می شود تا خیلی اوقات زمان خود را صرف توضیحات اضافه نکنید و با دانستن چگونه درس دادنی که باعث بهبود یادگیری می شود، او را سریعتر به مقصد برسانید. یکی از چیزهایی که به شما در این مسیر کمک می کند، انجام تستهای سبکهای یادگیری و تست مراحل یادگیری است. که یکی از آنها در همین سایت قرار داده شده است. می توانید با مراجعه به بخش آزمونها، را انجام دهید و مرحله ای که فرزندتان در آن قرار دارد را شناسایی کنید، سپس به سراغ سبک های یادگیری او بروید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سبک های یادگیری کودکان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سبک های یادگیری کودکان"، کلیک کنید.